Závěrečná zpráva a statistiky MADI 2007

STATISTIKA VELETRHU MADI 2007

vystavovatelé:

celkem: 455 vystavujících firem z 31 zemí (-7%)

z toho:

   228 českých firem

   227 zahraničních ze 30 zemí 

návštěvníci: ca 5220 návštěvníků z 52 zemí
výstavní plocha:

celková plocha 6000 m2 

čistá výstavní plocha 2979 m2 (+3 %)

statistika vystavovatelů podle zemí: 

Argentina – 1, Brazílie – 1, Černá Hora – 1, Česká republika – 228, Dominikánská republika - 1, Egypt – 1, Francie – 3, Chile – 1, Chorvatsko – 58, Itálie – 34, Jamajka – 1, Jordánsko - 1, 

Keňa – 2, Kuba – 1, Kypr – 1, Maďarsko – 26, Mexiko – 5, Německo – 4, Polsko – 1, 

Rakousko – 20, Rumunsko – 1, Rusko – 1, Řecko – 4, Singapur –1, Slovensko – 40, Spojené Arabské Emiráty – 1, Španělsko – 11, Thajsko – 1, Turecko – 1, USA – 1, Velká Británie – 2

 

Letošní ročník MADI proběhl již tradičně v prvním listopadovém týdnu v obvyklém pracovním duchu. Koncentrace českého trhu cestovního ruchu se projevuje i na veletrhu MADI. Ruku v ruce s tím, jak každý rok klesne počet vystavovatelů o pár firem, se celková plocha expozic každý rok o pár procent naopak zvětšuje (letos nárůst o 3 %). I letos se opět zvětšil průměrný rozměr stánků a ubylo jednacích stolů. Část loňských vystavovatelů od jednacích stolů zvětšila svoji expozici na stánek a druhá část se naopak přesunula mezi návštěvníky. 

Roste podíl, velikost i význam stánků národních a regionálních turistických reprezentací. Regionální i národní tourist boardy koncipují svoje stánky jako celkovou prezentaci jednotlivých zemí a regionů, v jejich stáncích je možné nejenom získat všeobecné informace, ale také najít velké množství manažerů komerčních firem pro konkrétní obchodní jednání. 

Dále pokračuje trend vysokého podílu zahraničních vystavovatelů, kteří opět tvořili plnou polovinu vystavovatelů MADI. Veletrh MADI tak potvrdil svoje postavení s největším podílem mezinárodních vystavovatelů v Česku, dosahujícím plné poloviny vystavujících firem.

Setrvalý je již několik roků i počet návštěvníků z ČR i celého světa, návštěvnost byla stejná jako v loňském roce a v letech předchozích. Také mezi návštěvníky jsou zahraniční manažeři nepřehlédnutelní, každý rok přivítáme na veletrhu cca 20 % zahraničních návštěvníků.

OUTGOING

Prezentace "první ligy" českého outgoingu tj. Chorvatska, Slovenska, Itálie, Rakouska a Řecka byla letos opět velmi výrazná. Zajímavý byl letos nástup Itálie, největší stánek na letošním veletrhu MADI postavil italský kraj Apulie, dalším velkým stánkem se prezentoval kraj Udine a opět nepřehlédnutelná expozice tradičního vystavovatele Skirama Dolomiti navodila svým obrovským bannerem atmosféru nadcházející zimy. Chorvatsko posílilo v letošním roce svoji prezentaci organizováním již druhého ročníku Chorvatského workshopu, který navázal na loňský velmi úspěšný první ročník. Workshopu se účastnilo více než 50 chorvatských firem a i ze strany návštěvníků byl o něj opět velký zájem. Kdyby v časovém harmonogramu dne na tento workshop nenavazoval Workshop regionů, jistě by jednání pokračovala až do odpoledních hodin.

Tradičně bohatá byla nabídka destinací střední Evropy ze sousedících zemí – Rakouska, Slovenska a Maďarska. Rakouský stánek se svým "alpským" vzhledem patří na MADI k nejvýraznějším, letos bylo možné v jeho nabídce najít kromě lyžařské i letní dovolenkové klasiky také nabídku pro fotbalové fandy – zájezdy na fotbalové mistrovství v roce 2008. Stánek Slovenské centrály cestovního ruchu patřil k řadě těch velkých stánků, které se na MADI nedaly přehlédnout. Také vysoká účast slovenských firem na Slovenském workshopu svědčí o trvajícím zájmu o české turisty. Také Maďarská turistika letos zvětšila svůj národní stánek a uspořádala druhý den veletrhu Maďarský workshop, kde kromě nabídky rekreační, lázeňské i městské dovolené mohli účastníci ochutnat maďarskou kuchyni, kterou připravili přímo mistři kuchaři z hotelů řetězce Hunguest Hotels.

Obliba exotických destinací z roku na rok roste a tak přibývá exotických vystavovatelů i na MADI. I letos mohli manažeři CK projednat nabídky "věčného léta" kolem celé zeměkoule - v Africe, v Asii, Karibiku a jižní Americe i v Indickém oceánu a Pacifiku.

INCOMING NA MADI

Již tradiční součástí veletrhu MADI je Hosted Buyers Program pro zahraniční nákupčí služeb v Praze i celé ČR. Celý program byl opět uskutečněn bez státní finanční podpory na náklady organizátora a jeho obchodních partnerů. Do programu se přihlásilo 120 nákupčích, skutečně jich přijelo 81 z 22 zemí. Při náboru nákupčích jsme se soustředili nejenom na důležité zdrojové trhy (USA, Velká Británie, Francie, Rusko), ale s ohledem na připojení naší republiky k shengenskému prostoru jsme pozvali i nákupčí z těch zemí, kterým dosud zařazení Prahy do evropských túr komplikovalo dvojí vízum. Nákupčí měli připravený velmi bohatý několikadenní program.

Letošní třetí ročník incomingového workshopu BUY Czech Republic, BUY Central Europe byl organizován v konferenčních prostorách hotelu Olympik, kde se zahraniční nákupčí seznamovali s nabídkou České republiky a střední Evropy po dobu dvou dnů. První den dopoledne bylo již tradičně věnováno semináři o české turistické nabídce. Odpoledne se uskutečnila první část workshopu, kdy čeští vystavovatelé seděli u jednacích stolů a zahraniční nákupčí si je obcházeli dle svého výběru. Druhý den dopoledne si pak účastníci vyměnili místa. V rámci odpoledního programu odjeli zahraniční nákupčí organizovaně na vlastní veletrh do Letňan, kde měli možnost jednat s dalšími vystavovateli veletrhu MADI a také navštívit Workshop regionů. Třetí den veletrhu si pak mohli vybrat mezi dalšími jednáními s obchodními partnery a výlety do regionů.

Skupiny nákupčích z Kanady a z Ruska měli navíc připravený 9 denní EDU – tour v celé České republice.

DOMÁCÍ CESTOVNÍ RUCH A REGIONY

Ve většině regionů ČR si pracovníci státní správy již uvědomují, že cestovní ruch nemůže "běžet automaticky", ale je potřeba jeho rozvoj podporovat cílenou propagací a spoluprací s komerčními subjekty. I na veletrhu MADI je tento trend dobře vidět – regiony, které před deseti roky začínaly svoji propagaci jako vystavovatelé u stolečku na Workshopu regionů se dnes prezentují nepřehlédnutelným stánkem. 

Nejdále jsou turisticky nejpřitažlivější regiony: jižní Čechy, Plzeňsko, Slovácko, Olomoucko, vystavovalo i mnoho měst. Nejvíc ale potěší fakt, že dnes se jako zajímavé turistické regiony prezentují i místa, která se mezi přitažlivé turistické destinace vyhoupla z minulosti nepříjemně průmyslové – například Ostravsko nebo severní Čechy. 

Několik seminářů pro manažery z regionů bylo věnováno jednak čerpání fondů Evropské unie pro rozvoj cestovního ruchu, ale také využití internetu pro propagaci.

DOPROVODNÝ PROGRAM

Po všechny tři dny veletrhu běžel doprovodný program nejenom ve třech konferenčních sálech na výstavišti PVA Letňany, ale také v hotelu Olympik. V nepřetržitém sledu zde probíhaly firemní prezentace, tiskové konference, workshopy a semináře – počet doprovodných akcí opět dosáhl čtyřicítky. Do organizování doprovodného programu se zapojily bez výjimky všechny profesní asociace. 

Mezi nejpopulárnější akce se zařadily všechny satelitní workshopy, celodenní seminář Hotelové fitness a wellness – investice do vlastní budoucnosti, semináře věnované žhavému tématu povinných příplatků a dalším legislativním novinkám.

V Prezentačním centru gastronomie mohli zájemci o kvalitní gastronomii získat inspiraci pro zlepšení nabídky pro svoje hosty. Dnes jde o to, nabídnout zákazníkům nejenom občerstvení, ale k tomu také trochu zábavy. Mistři sommeliéři, cukráři a specialisté ze Školy kávy v třídenním programu předváděli "fajnové finesy", díky kterým si zákazník nejenom pochutná, ale také se potěší zajímavou podívanou. Všichni zájemci si mohli na vlastních chuťových pohárcích vyzkoušet degustaci kávy a vína nebo se seznámit s takovými kombinacemi v cukrářském řemesle, díky kterým si můžeme pochutnat, aniž bychom se pořád museli obávat, že nedopneme kalhoty.

 

Letošní vývoj veletrhu MADI jako konečně každý rok dobře odráží situaci v cestovním ruchu, posuny preferencí i rozšiřování nabídky na trhu.

 

Stabilní velikost a kvalita veletrhu i všech doprovodných programů a také maximální profesionalita vystavovatelů i návštěvníků zaručuje všem účastníkům vysoký profit a plně využitý čas, věnovaný návštěvě veletrhu MADI. Díky bohatému doprovodnému programu mnoho návštěvníků strávilo na veletrhu delší dobu, než dříve a mnoho vystavujících firem posílilo počet pracovníků na stánku, aby stihli navštívit co nejvíce zajímavých akcí.

 

Další ročník se bude konat 4. – 6. listopadu 2008.

© 2011 Madi Travel Market.

Všechna práva vyhrazena.